tak mintak banyak.mintak click semua gamba nie jea :)

Followers sy y comei

suke x.. suke x?? ngeeee

6/14/11

korang percaye hukum karma tu ke??=="

korang percaya dgn hukum karma?bile kite tengok balik kekadang ade diantara kite yg akan kate "aku pcya akan hukum karma,aku takut nak buat sebab takut kan pada hukum karma" ade jugak yg cakap "ye hukum karma tu mmg wujud sebab aku penah kena"..


Tapi sebenarnya hukum karma bukan lah kepercayaan dalam islam. tak ade satu pun nash Al-Q yang menyebut mengenainya walau didalam hadith sekalipun .

Hukum karma adelah kepercayaan kaum lain iaitu "hindhu". Hukum karma yg membawa maksud "pembalasan atas perbuatan baik ataupun buruk oleh seseorang yang akan dibalas didunia .

Mengikut keprcayaan hindu musibah adelah hukuman daripada sang karma (tuhan) disebabkan seseorang itu melakukan dosa .

Firman Allah S.W.T dalam surah Al-Zalzalah ayat 99:7-8 :-  barangsiapa yg mengerjakan kebaikan seberat zarah pun, nescaya dia akan melihat balasan nya . Dan barangsiapa yg mengerjakan kejahatan seberat zarah pun nescaya dia akan melihat balasannya pula .

Ayat diatas menerangkan bahawa Allah tidak pernah menzalimi "perbuatan yg tidak adil pada manusia", terutamanya kepada mukmin . bahkan Allah akan memberikan balasan pahala sekalipun pada mereka yg melakuakan walau sekecil zarah kebaikannya. begitu juga terhadap yg melakukan walau sekecil zarah kejahatan .

Hukum karma adelah berbeza sama sekali dgn konsep "dugaan" dalam islam. yg menganggap musibah adelah sebagai dugaan .


p/s :- just share dgn korang je .jangan terlalu taksub mengata kan kewujudan "karma" dalam islam. ok. ^.^

4 comments:

Elih Japahar said...

Terpulang kpd kepercayaan masing-masing..hehe, singgah & follow awak yer #52

cik_tyha said...

yup..tpulang pd agama masing2..heee ..tengs~

Tan Sri Muzaffar said...

Karma ek...

Buah kurma tu saya tahulah...

Bagus. Posting yang baik. Teruskan.

cik_tyha said...

haha..buah kurma tu pun saye tau cikgu..heee..
tengs cikgu..tengs sudi bace...^.^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...